دنبالش بگرد ...

۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

اختلافات قومیتی

از وقتی اومدم دانشگاه از بس بحث و جدل ها و اختلافات قومیتی دیدم که دیگه حالم از این حرفا به هم می خوره ... شاید قبل از دانشگاه اومدنم تا حدودی از این حرفا می زدم اما اومدن به دانشگاه باعث شد تا اجبارا بیشتر به این موضوع فکر کنم و از این کارا متنفر بشم ...
یه برا توی یه تاکسی نشسته بودم که یه نفر داشت همش بحث تاریخی می کرد و لابلای حرفاش هم گفت که این بحث های قومیتی که توی جامعه ایجاد شده از قدیم الایام به خاطر مسائل سیاسی بوده و اینکه هیچ جا مردم زیادی با هم متحد نشن و یه وقت علیه حکومت های وقت قیام نکنن ...من اون روز حرفش رو قبول نکردم اما الان می بینم که با روی کار اومدن انقلاب اسلامی انتظار می رفت که این قضیه به برابری و برادری اقوام تبدیل بشه ... اما امروزه می بینیم که این قضیه بسیار تشدید شده ...جوک ها و اس ام اس های قومیتی ایجاد شده و دائما ار حس غیرت قومیتی مردم سوء استفاده می شه ... شبکه های استانی با سیاست های تشدید حس غیرت مردم هر استان ایجاد می شه و ...
شاید باورتون نشه اما من از بعضی منابع تقریبا خیلی موثق که دست هایی توی پیکره جمهوری اسلامی دارند شنیدم که تمام این جوک ها و اس ام اس های قومیتی از طرف همون بالا بالاها بین مردم توزیع می شه ... این منبع می گفت که یه عده رو اجیر می کنن که این جوک ها رو بسازن و بعد از طریق فضای مجازی و همچنین خود شرکت مخابرات اون رو بین مردم تزریق می کنن ...
متاسفانه اکثریت مردم ایران هم به شدت تحت تاثیر این ایجاد تفرقه ها قرار می گیرند و همینه که در جامعه امروزی کسی کار به کار کسی دیگه نداره و هر کسی به فکر بیرون کشیدن گلیم خودش از آبه ... به برخی تعاریف به این چنین جوامعی جوامع گرگ سالار گفته می شه ... چراکه از خواص گله های گرگ اینه که اگه گرسنشون بشه به همنوعان خودشون هم رحم نمی کنن و به جون همدیگه می افتند ...
چند روز پیش هم در فوتبال کشور باز هم این قضیه رخ داد و در بازی پرسپولیس و شهرداری تبریز شعارهای نژادپرستانه زیادی سرداده شد ... در مصاحبه بعد از بازی که با آقای دایی انجام شد حرفای بسیار زیبا و جالبی از سوی ایشون زده شد ... خیلی ها فکر می کردند که ایشون هم از اون آدماست که بیخودی از قومیت خودش دفاع می کنه اما ایشون گفت که ما همه ایرانی هستیم و در ورزشگاه فوتبال و همه عرصه های ملی آذربایجان و کردستان و لرستان و ... نداریم ... ایشون با این حرفش عرق ملی خودش رو به همه ایرانی ها ثابت کرد و به همه ملت فهموند که یه ایرانی کاملا اصلیه ...
امروز هم یه مطلب توی وبلاگ یکی از دوستان با عنوان "آذری آزاری" خوندم که خیلی خیلی بیشتر از همیشه متاسفم کرد ... در این مطلب یکی از دوستان استان فارسیمون به دلیل اینکه آذری ها لهجه فارسی رو به تمسخر گرفتن و یه خانواده آذری توی شهرشون انتقام گرفته و به اونها یه آدرس خیلی اشتباه و کاملا برعکس داده و کلی اونها رو در هب در و حیروون کرده توی شهر خودشون ... البته من نظرم رو بهش گفتم که کارش به هر دلیلی اشتباه بوده ...
ما باید همیشه این رو بدونیم که نباید جواب بدی رو با بدی داد وگرنه کار به جاهای باریک کشیده می شه و ضمنا نفاق بین جامعه ها زیاد می شه ... دیگه فکر کنم بارز ترین نمونه اون قضیه هتک حرمت به قرآن و جوای اون هرتک حرمت به انجیل بود ...
منبع : وبسایت صفحه سفید

۳ نظر:

علی فتح‌اللهی گفت...

خوشحالم که نسبت به این قضیه حساس شدید. امیدوارم با تلاش همه ما هم در برابر این موج تمسخر و تفرقه ایستادگی بشه و هم قومیتها به حق خودشون برای داشتن رسانه و زبان مادری دست پیدا کنند. البته مسئله آذربایجان به دلیل سوء استفاده های کشورهای همسایه حساستر هست. دو کشور آذربایجان و ترکیه که دومی شریک بزرگ آقای احمدی نژاد هم هست متأسفانه دارند سعی می کنند از نا بسامانی نسبی اوضاع در ایران سوء استفاده کنند. چاره ای جز کار فرهنگی و ابراز همدلی با همه قومیتها مخصوصن دوستان آذربایجانی نیست

Hassanali گفت...

این قضیه ساخت جک سفارشی هم از اون حرفاسا!!!!
اما من فک می کنم شوخی های قومیتی اشکال چندانی نداشته باشه! جدی میگم؛ خوب آدم می دونه کسی که این جوکو مثلاً ساخته منظورش دقیقاً اون قوم نبوده که... فقط واسه اینکه زمینه ی طنزو باز کرده باشه از اونا اسم آورده..
-البته من با توجه به دید خودم به این قضایا این حرفو می زنم، مثلاً من هیچ وقت از شنیدن "یه روز یه اصفهانی..." ناراحت نمیشم؛ دور از جون شما چنان آدمای خسیسی از شهرای دیگه دیدم که عمری به اصفهانیا شک ندارم!-

Hassanali گفت...

واسه شادی دل حج محسن جونم:

http://www.google.com/reader/item/tag:google.com,2005:reader/item/2a126225ee9c91b0