دنبالش بگرد ...

۱۳۸۷ آذر ۱۳, چهارشنبه

سرگذشت يوزارسيف ...

سلامي دوباره به همه دوستان عزيز خودم
امروز ميخوام يه كمي راجع به فيلم "يوسف پيامبر" واستون صحبت كنم . البته من بيننده كامل اين سريال نيستم ولي به عنوان يه كسي كه اثرات اين فيلم رو در افراد ميبينه ميخوام حرف بزنم .
اين جمعه بصورت اتفاقي (لحظه پخش سريال) رفتم توي سالن تلويزيون كه با سالن كاملا پر از جمعيت روبرو شدم و بعد متوجه شدم كه سريال يوسف پيامبر در حال پخشه ... خلاصه من از اواسط سريال رسيده بودم ولي تا آخرش رو نگاه كردم و يه نقدهايي به ذهنم اومد كه اونا رو هم به شما بگم و ببينم نظر شماها چيه :
اول اينكه توي اين سريال چهره افرادي كه توي قرآن بد جلوه شده اينجا بصورت افراد مظلوم و بيچاره اي كه از كاراشون به شدت پشيمون هستند نمايش داده شد . مثلا زليخا كه بر اساس قرآن يه زن كاملا بالهوس بوده اينجا نقش يه زن عاشق دلباخته كه تو عشقش كاملا صادقه نشون داده شده . يا هميني كه توي اين قسمت مرد كه يه فرعون ظالم بوده اينجا وقتي ميميره صحنه مرگ و مراسم تشييعش به قدري غم انگيز نشون داده ميشه كه بيننده رو به گريه مياندازه و ... كه من چون سريال رو كاملا نديدم نميتونم راجع به اون كامل قضاوت كنم .
البته من نميخوام بگم كه قرآن درست ميگه يا اين سريال ولي منظورم اينه كه به گفته سازندگان اين فيلم بر اساس قرآن ساخته شده در حالي كه در پاره ايي اوقات تنقض ديده ميشه ؟؟؟!!!! ....
البته حالا ميخوام بدونم واقعا اين سريال چرا اينقدر طرفدار داره ؟؟؟
آيا بيننده به اصل داستان علاقه داره ؟ و ميخواد بدونه كه واقعيت چي بوده ؟
يا اينكه بيننده از كارگرداني و اجراي فيلم خوشش اومده ؟
يا شايد بيننده به بازيگرهاي اين سريال علاقه منده ؟
و "آيا" هاي ديگه ايي كه من اونا رو نميدونم .
چيزي كه من اينجا بين دانشجوها ميبينم اينه كه اكثريت به خاطر اجراي خوب توسط بازيگران محبوب و بعد از اين اكثريت به خاطر روشن شدن واقعيت فيلم رو ميبينن . البته دلايل ديگه ايي هم وجود داره كه اونا زياد طرفدار نداره ...
حالا من ميخوام كه نظر شماها رو هم راجع به اين موضوع بدونم ؟؟؟

۴ نظر:

علی فتح‌اللهی گفت...

به نظر من مردم فقط به عشق دیدن احسن القصص پای این سریال میشینن. این سریال سرشار از ضعفهای فن یو محتوای و ساختاریه و از اون بزرگتر اصلن همچین سریالی رو تو جمهوری اسلامی نمیشه ساخت که حق مطلب رو ادا کنه. در زمان یوسف مردا و زنها به این پوشیدگی نبودند که به ویژه زلیخا در شبی که یوسف رو میخواد در بر بگیره. بگذریم که نه یوسفش ملیه نه زلیخاش خیلی هوس انگیز. اما با حرفت موافق نیستم قرآن نگفته که زلیخا بولهوس بوده اتفاقن با نقل قصه دعوت زنان و بریدن دستشون به دست خودشون میخواد بگه این زن بولهوس نبوده و این واقعن عشق بوده عشق زمینی و قطعن صادق هم هست. گناه بودن عشق یک زن شوهردار دلیلی بر دروغ بودنش نیست

چرخ و فلك گفت...

اولن من خودم دو انتقاد بيشتر از اين سريال ندارم، يكي اينكه البته شايد خيلي متعصبانه به نظر بياد اينه كه چرا چهره حضرت يوسف رو نشون دادن، اگه چنين سريالي زمان رياست جمهوري اقاي خاتمي يا تو يه كشور خارجي ساخته مي‌شد و چهره ائمه و انبياء رو نشون مي دادند كه همه بسيجي‌ها كفن پوش ميشدن ميومدن جلوي مجلس، دوم اينكه به نقل از يك كسي كه از داشنگاه سوربن دكتراي تاريخ و جامعه‌شناسي مذهبي داره در تمام دوران حكومت فرعون‌ها در مصر چرخ اختراع نشده، اون مي‌گفت من نمي دونم.
اما با نظر خر دو تاتون در مورد عاشق بودن زليخا مخالفم، عاشق كه نبايد معشوق رو ازار بده، بعد مي‌رسيم به تعريف اريش فروم كه ميگه : عشقي كه يك طرفه باشد از يكطرفه بودنش معلوم است كه يك علاقه ناشي از ساديسم يا مازوخيزم است.
عاشقان كشتگان معشوق‌اند ... بر نيايد ز كشتگان اواز.
در مذهب عاشق حسد و كينه حرام است حرام ... يك نكته به جز داغ تو در سينه حرام است حرام.

ناشناس گفت...

سلام
با نظرتون موافقم هيچ چيزش مطابق قران نيست و اتفاقاش برام خيلي جالب چون اصلا تا به حال اونارو نشنيدم و منم زياد طرفدارش نيستم اما يكي از دلايلش كه طرفدار زيادي داره فكر مي كنم همين باشه كه اتفاقاتش جديده

محسن سيفي گفت...

سلام
ممنون كه همه نظر داديد و همچنين ورود بيننده جديد "tanha setare" رو به وبلاگم تبريك ميگم ...